مراسم اسکار سال ۲۰۲۹ قرار است برخلاف همیشه به جای شبکه ABC تلویزیون آمریکا از پلتفرم محبوب یوتیوب پخش شود. یوتیوب با ۲میلیارد مخاطب با خرید حق پخش این مراسم مهم سینمایی جهان بار دیگر نشان داد که رسانه‌ای با نام تلویزیون که بیشترین دسترسی را برای مردم دارد در حال خارج شدن از گود رقابت است.

یوتیوب

به گزارش همشهری آنلاین: درباره این اتفاق مهم و پیامدهای آن در برنامه پارک وی تلویزیون همشهری با مهیار خدادادی، کارشناس حوزه سایبری گفت‌وگو کردیم.

خدادادی با اشاره به اینکه دنیای رسانه در حال‌ گذار از پلتفرم‌های قدیمی مانند رادیو و تلویزیون به سمت پلتفرم‌های آنلاین است، گفت: یکی از ابعاد مهم خرید حق پخش مراسم اسکار ۲۰۲۹توسط یوتیوب ورود به دنیای جدید رسانه‌هاست که مانند هوش مصنوعی مجبور به پذیرش آن هستیم. مردم این انتقال به پلتفرم‌های کوچک آنلاین را به راحتی پذیرفته‌اند. رسانه شکل دیگری به‌خود گرفته و برخلاف گذشته که رادیو وتلویزیون را به چشم رسانه می‌دیدیم حالا گوشی موبایل ما تبدیل به رسانه شده است.

به‌گفته این کارشناس، یوتیوب هم با انعقاد قراردادی که برای پخش آنلاین مراسم جوایز سینمایی اسکار از سال ۲۰۲۹تا ۲۰۳۳بسته است نشان داد که قصد دارد بستر را برای‌ گذار از رسانه‌های قدیمی به این سمت و سو فراهم کند.

خدادادی درباره دلایل فنی این رویداد گفت: با استناد به تحلیل سایت دیجیتال‌ای، در سال ۲۰۲۴حدود ۷۳درصد مخاطبان یوتیوب محتوای بالای ۳۰دقیقه را تماشا کردند که این موضوع نشان می‌دهد یوتیوب فقط یک پلتفرم ساده برای اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه نیست، بلکه می‌تواند یک جایگزین مناسب به‌عنوان تلویزیونی جدید و هوشمند آنلاین باشد. او درباره دلیل بعدی اینگونه توضیح داد: موضوع بعدی که منجر به این تصمیم تاریخی شده، زمان محدود پخش این برنامه به سبک سنتی و همیشگی است. پوشش این برنامه از شبکه ABC همیشه با چالش‌هایی ازجمله زمان زیاد و انتخاب مجری و پوشش همه مراسم همراه بود. اما با این قرارداد جدید تا ۶ساعت هم امکان پخش زنده مراسم وجود دارد که می‌تواند شامل فرش قرمز، پشت صحنه و برنامه‌های بعد از مراسم باشد.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته این کارشناس حوزه سایبری، طبق گزارش‌ها و آمارها مخاطب تلویزیون برای چنین رویدادی در سال ۲۰۲۵تا ۲۰میلیون افت داشته است؛ عددی که نسبت به سال‌های اخیر فاصله زیادی دارد. اما از آن طرف با استناد به گزارش‌های معتبر، یوتیوب در سال ۲۰۲۵حدود ۱۲درصد از کل زمان تماشای تلویزیون را به‌خود اختصاص داده که نشانه‌ای این است که مردم به راحتی می‌توانند از این فضا گذر کنند.

البته طبق گفته‌های خدادادی این قرارداد به‌خودی خود چالش جدیدی برای یوتیوب و تیم پشتیبانی از لحاظ فراهم کردن بسترهای فنی و تبلیغاتی است اما باز هم نشان می‌دهد که رسانه دیگر فرستنده نیست و تبدیل به اکوسیستم شده که هم محتوا تولید می‌کند و هم مخاطب با آن روایت می‌سازد و هم الگوریتم تعیین می‌کند لحظه‌ها چطور در جهان پخش شود.

کد خبر 1003839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha